Activerende werkvormen; niet voor watjes!

Activerende werkvormen; niet voor watjes!

Share Button

De lessen mogen echt wel wat leuker. Wat is er nu saaier dan een dag in de schoolbanken en moeten luisteren naar een saaie docent. Afleiding is zo gevonden in een telefoon, laptop of klasgenoot. Wanneer ik opmerk dat studenten afleiding vinden, ga ik bij mezelf na of de les dan wel zo leuk is. En eerlijk is eerlijk; vaak is de les dan te saai. De lessen kunnen makkelijk veel leuker gemaakt worden.

Dit offensief ben ik 3 jaar geleden begonnen. Dit resulteerde in een super interessant onderzoek naar het leerplezier van studenten. Een mooie bijkomstigheid is dat het me ook een getuigschrift opleverde; Master Leren en Innoveren.

Hieronder is mijn voorstel voor het onderzoek, korte beschrijving van het onderzoek en een kleine paper over hoe studenten leren te downloaden. ‘Downloaden is niet voor watjes’

20121002 Onderzoeksvoorstel
20130526 Artikel (eisen pedagogische studieen)
Paper, LEREN van het LEREN (maart 2012)

Studenten gaven aan dat ze teveel stil op een stoel moesten zitten. Liever in beweging zijn en afwisselende lessen volgen. Een afwisseling in werkvorm, lokaal en docent verhoogt het leerplezier.

Deze trigger was voor mij het startschot van het offensief: leuk onderwijs!

download

Weg saaie lessen, welkom actieve werkvormen!

Tijdens de lessen probeer ik de studenten te activeren met leuke werkvormen, actieve werkvormen. Je leert tenslotte meer als je actief bezig bent. Veel belangrijke nog de lessen worden er leuker door. Studenten gaven in mijn onderzoek naar leerplezier aan dat de lessen leuker worden als er meer afwisseling aangeboden wordt.

learning_pyramid

Ik vind het fantastisch om met collega’s te sparren over leuke lessen. Ook is het geweldig om werkvormen uit te wisselen. Een aantal leuke werkvorm die ik regelmatig toepas:
Flipping the clasroom

Een piramide discussie, voor het maken van afspraken of het komen tot een gezamelijk oplossing.
Placemats maken, om met een groep verbanden te leggen bij moeilijke thema’s.
Tijdens de personeelconferentie heb ik 3 workshops verzorgd over actieve werkvormen.

Dit is een link naar de presentatie die ik daar heb mogen geven:
http://prezi.com/2c6umvju44ef/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Wauw wat een geweldige mensen werken er op het Summa College! Wat een geweldige ideeen en uitwerkingen hebben zij! Super! Ik heb daar echt van genoten.
Na afloop van de conferentie heb ik een overzicht gemaakt van werkvormen die wij vaak toepassen. Ik hoop je daarmee nieuwsgierig te maken naar ‘wat die werkvorm nu eigenlijk inhoudt?’. En ‘hoe je zo’n werkvorm gaat uitvoeren?’. Of ‘Hoe waarom je juist kiest voor deze werkvorm?’.
Wanneer je er meer over wil weten kun je altijd contact met me opnemen:

Met vriendelijke groet,

unnamed

 

Share Button

Auteur

Giel Kessels
Sinds 2006 ben ik werkzaam bij Summa Automotive. Gestart met het geven van praktijklessen en nu geef ik voornamelijk theorielessen aan niveau 1 en 2 studenten. Naast lesgeven heb ik passie voor onderwijsontwikkeling. Ik heb dan ook de Master Leren & Innoveren aan de Fontys met succes afgerond. Naast lesgeven, ontwikkelen en studenten begeleiden ben ik ook ambassadeur van het Mbo voor de beroepsvereniging van docenten (BVMBO)

One comment

  • Hallo Giel,
    Ik las je blog over activerende werkvormen. Net als jij ben ik ervan overtuigd dat actieve werkvormen een goede bijdrage kunnen leveren aan het plezier in leren én het rendement van leren.
    Heb jij ideeën of voorbeelden hoe er vanuit leermiddelen nog meer aanbod van activerende werkvormen kan komen? Praktijkopdrachten spreken voor zich, maar hoe kunnen we theorie actiever aanbieden?

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *