Dood door smartphone!

Dood door smartphone!

Share Button

Waarschijnlijke hebben jullie bij het lezen van deze zin, misschien zelfs tijdens de les, al minimaal twee keer op je telefoon gekeken of eraan gedacht om dat zo meteen even te doen. Je zou toch maar eens iets missen, je vriendin zou toch maar eens drie minuten moeten wachten op antwoord..

Passagiers
Je bent daarin niet anders dan de gemiddelde vliegtuigpassagier. We laten meer dan ooit de hele dag weten waar we zijn, hoe goed het met ons gaat en wat we aan het doen zijn. En ik snapt het hé, ik doe het ook. Even een Whatsapp, even je mail checken, even een foto of filmpje maken en noem maar op. Vooral reizigers zijn er druk mee. Laten weten waar je precies bent met een selfie een blog of een check-in op Facebook. Ook luchtvaartmaatschappijen gebruiken veel social-media. Bij KLM kun je het reisschema wijzigen en zelfs de naam op je ticket aanpassen als je binnen redelijke termijn voor vertrek een tweet stuurt.

Zijne Majesteit
Je zit de hele dag met die smartphone in je handen, dat kleine computertje met je agenda, je contacten, je leven. We bekijken nu zelfs onze Koning door onze telefoon terwijl hij live voor ons staat..! Ik kan zeggen dat ik in mijn vorige baan hem meermaals heb mogen ontmoeten en dat maakt meer indruk dan een filmpje, ook al was je daarbij. We moedigen zelfs aan tot het gebruik van de telefoon, wij ook. Er zijn nu zelfs maatschappijen als Air Berlin die reclame maken met het feit dat je telefoon in tegenstelling tot een jaar of vijf geleden uit moest tijdens taxi, start en landing. De maatschappij heeft er belang bij dat iedereen weet dat jij aan boord zit van hun toestel op weg naar jouw droombestemming.

Goede informatie
Waar we in het onderwijs van de 21e eeuw toch echt in moeten investeren is ondanks al zijn onhebbelijkheden, in het gebruik van die telefoon, gebruik van het internet en andere ‘New-media’. Het bijbrengen van 21st century skills is voor al onze studenten waardevol. Welke gevonden informatie is de juiste, wat zijn je bronnen en hoe vermeld je die? Met wie moet je contact zoeken en met wie juist niet. Allemaal nodig en wel zo veilig voor onze kinderen. Waar de telefoon dus soms irritant kan zijn is het ook een gevoel van vrijheid, de wereld aan je voeten. Altijd overal, zonder vliegtuig, heen kunnen, landen zien, mensen spreken, ontdekken. Ik had deze opmerking voor tien jaar geleden niet gedacht of toegedicht aan een veel oudere collega of familielid maar; Maak toch contact met elkaar, live niet alleen digitaal! Ondanks dat pleit ik voor het vak ’21st Century Skills’ of Gebruik van ‘New Media’ op het rooster of als keuzeruimte. Ze kunnen het goed gebruiken, echt waar.

Gevaar
Nu heb ik altijd al wel met redelijke overtuiging gedacht dat ik een ‘triple seven’ niet met mijn Iphone naar beneden zou krijgen maar toch. Het is me ook nog nooit gelukt, gelukkig maar, om de plaatselijke Shell tijdens het tanken al bellend op te blazen. Maar gebruik van je telefoon in een vliegtuig is voor iemand opgeleid in de vliegveiligheid nog steeds een risico. Het gaat erom dat je niet met je telefoon bezig bent maar met de vlucht. Als wij als purser een speech geven of je oproepen je gordel uit te doen en op te staan, ‘Emergency open seatbelt evacuate’, is het fijner dat je me hoort en niet druk bezig bent met Farm Heroes Saga. Je zou namelijk al ‘gamend’ sterven in de brandende kachelpijp die een vliegtuig heet, met een overschot aan graan in de verkoop. Maar ja, vraag maar eens aan ruim driehonderd man die telefoon weg te doen, er zijn dagen dat het me niet eens lukt bij vijfentwintig pubers…

En!? Veel berichten gemist intussen?

 

Share Button

Auteur

Mark Dekkers
Voormalig kok en purser van de Koninklijke Luchtmacht. Nu als docent voor de klas bij Summa Luchtvaartdienstverlening op Eindhoven Airport. Gastvrijheid is geen vak, het is een overtuiging!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *