Harde hand of zachte hand?

Harde hand of zachte hand?

Share Button

Dat straf geven niet (vaak) werkt weten we wel. Maar wat werkt dan wel (vaak) dat is veel interessanter.
Dit artikel geeft daar goede suggesties.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen…
Dit artikel kwam ik tegen op www.klasse.be

Het artikel gaat in op wat jij (opleider) kunt doen wanneer je een storende student in de klas hebt.
Een voorbeeld waarvan de meeste opleiders zich wel een voorstelling van kunnen maken.
Een storende student meteen straf geven is geen oplossing. Inzetten van de maatregelenladder is een betere optie. Je geeft de student inzicht in zijn gedrag. De student kan zijn gedrag aanpassen. Je bent open en eerleijk over je gevoelens als student. Je geeft namelijk aan wat het gedrag van de student met jou doet.
Opmerkingen als ‘doe normaal’, of ‘stop er eens mee’ leiden vaak niet tot het doel, namelijk orde in de klas.

Inzetten van deze maatregelen ladder kan een hulpmiddel zijn.
Ik ga deze inzetten en mezelf eigen maken. Ik verwacht morgen geen wonder, wel verwacht ik verandering van mijn gedrag richting de student die de les verstoord. Gedrag van studenten kun je niet veranderen, mensen (dus ook opleiders en studenten) kunnen alleen zichzelf veranderen. Ik start dus bij mezelf.

Groetjes
Giel

ps. De blog van klasse.be is via deze link terug te lezen: https://www.klasse.be/1744/klasmanagement-de-maatregelenladder/

Share Button

Auteur

Giel Kessels
Sinds 2006 ben ik werkzaam bij Summa Automotive. Gestart met het geven van praktijklessen en nu geef ik voornamelijk theorielessen aan niveau 1 en 2 studenten. Naast lesgeven heb ik passie voor onderwijsontwikkeling. Ik heb dan ook de Master Leren & Innoveren aan de Fontys met succes afgerond. Naast lesgeven, ontwikkelen en studenten begeleiden ben ik ook ambassadeur van het Mbo voor de beroepsvereniging van docenten (BVMBO)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>