“Wat minder van buiten, wat meer van binnen”

“Wat minder van buiten, wat meer van binnen”

Share Button

Dé docent

Mooie vraag van Mounir Toub, docent Horeca bij Summa en blogger voor Summablogt: ‘Zou jij eens wat willen schrijven over hoe jij naar ons, docenten in het mbo, kijkt? Jij traint ons in onze relatie met onze studenten, maar hoe zie jij ons….?’

Een mooie vraag.

Goede zaak

Wel, ik zie ‘de’ mbo-docent (ik moet denken aan Maxima: dé Nederlander bestaat niet) hard en gemotiveerd werken. Ik zie docenten die veel aandacht hebben voor de student en voor het beroep waarvoor wordt opgeleid. Docenten die studenten begeleiden en die bedreven les geven. En als er iets niet lekker loopt in het team, in een les, met een groep of met een individuele student dan zie ik docenten nog iets harder werken. Want, dat wat niet goed loop, beïnvloedt het leerproces. Het moet opgelost. Dan kunnen we verder.

Dat is een goede zaak.

Of ik wil eigenlijk zeggen: dat lijkt een goede zaak. Natuurlijk, als leren niet lukt omdat er ergens iets niet goed zit, dan los je dat op. Dan kún je ook verder. Dat is wat ik docenten zie doen. Alleen of met elkaar. Er wordt als het ware nog een stapje harder gelopen op zoek naar een oplossing.

Waarom dan: ‘lijkt een goede zaak’?

“Training van een externe”

Dáár wil ik wel iets over schrijven. Want daar vind ik ook wel iets van, de al maar rennende en hard werkende docent.

Men loopt dus nog een stapje harder. En men loopt aan zichzelf voorbij. Vaak is dat waar te nemen bij docenten doordat ze wat gaan mokken en klagen: over de organisatie of de manager. Of over de leerling. En dat doen ze dan op een plek waar het even kan en waar er ruimte voor is: een training van een externe. Bijvoorbeeld van mij.

Oplossingsgericht

Het oplossingsgerichte maakt dat docenten de neiging hebben te kijken naar de buitenkant en minder naar de binnenkant…

Er is veel aandacht voor de concrete dagelijkse en operationele zaken, de buitenkant. Minder aandacht is er voor wat zich intern af speelt. Stel nu dat jij die docent bent: Wat wil jij? Hoe zie jij onderwijs? Hoe zie jij leren? En hoe beïnvloedt dat wat je wel of niet doet?

Ik zie dan docenten die zich laten leiden door wat zich buiten henzelf afspeelt (de organisatie, de leerlingen) en het andere  (wat wil je zelf, wat kun je zelf?) niet meer zien. Omwille van het onderwijs aan de student wordt dan hard gewerkt en worden oplossingen gezocht. Hoe verklaarbaar is dat.

Hoe zich die oplossing verhoudt met wat je wilt of waar je voor staat is dan echter niet in beeld. Terwijl daar vaak een veel fundamentelere oplossing ligt.

Verbinding

Die buitenkant en de binnenkant zijn als twee polen van een batterij: als je ze met elkaar verbind komt er energie vrij. En als je die energie in de juiste dingen stopt dan kan er iets moois ontstaan.

Ik zie docenten als dé spil in een rijke en krachtige leeromgeving, zoals dat een aantal jaren terug een veelgehoorde term was in het mbo. Als spil waarin ook de docent zelf, met zijn kijk op leren, zijn kijk op het begeleiden van leren onderdeel van is.

En dus is het belangrijk om het onderwijs niet alleen vorm te geven vanuit de buitenkant, maar ook vanuit de binnenkant.

Begeleiden van het leren van anderen

Werk wat minder hard, vertraag af en toe, sta stil en bespreek wat jou beweegt in onderwijs, in het begeleiden van het leren van anderen. Een interessante vraag die aandacht verdient. Van jou.

En laat dat mokken en klagen maar bestaan: het vertraagt even en is een mooie start van het maken van de verbinding tussen de buitenkant en de binnenkant.

Één klein dingetje: mokken is dan niet alleen te praten over de buitenkant, maar ook om te kijken naar de binnenkant.

 

Jan Lauwrens Haisma is begeleider bij het Huis van Leren, een begeleidings- en adviesbureau op het gebied van leren en begeleiden van leren.

 

Share Button

Auteur

Mounir Toub
Mounir Toub Mounir Toub (1978) heeft in verschillende restaurants in het zuiden van het land gewerkt. Hij heeft onder meer samengewerkt met Meesterkoks Margot Reuten en Eugene Swalen en weet zijn weg in de professionele keuken feilloos te vinden. Een volgende ambitie was om zijn kennis over te brengen op ander jong talent. Zijn HBO-diploma voor docent behaalde hij cum laude met een deeltijdopleiding. Mounir werkte zes dagen per week, ging één dag naar school en moest zeven nachten in de week opdrachten maken en studeren. En dat 4,5 jaar lang! Inmiddels is hij alweer negen jaar docent aan de horeca-opleiding van SUMMA College (voorheen ROC Eindhoven). Hij heeft van alle chefs met wie hij werkte iets speciaals meegekregen wat hem als kok heeft gevormd. Maar zijn allergrootste kookidool is zonder enige twijfel zijn MOEDER. Als er iemand met gevoel, inspiratie, liefde en improvisatie kookt, is zij het. Als middelste kind van drie zoons hielp hij zijn moeder zo nu en dan. “De kleine werkzaamheden die ik mocht uitvoeren, gaven mij een grote voldoening. Dat stimuleerde mij om nog meer in de keuken te doen. Ik zag al vroeg in dat je met goed bereide gerechten mensen gelukkig kan maken.” Dat deze gerechten helemaal niet ingewikkeld hoeven te zijn bewijst Mounirs allereerste eetherinnering. Met zijn moeder ging hij bij haar beste vriendin op bezoek. “Ik was nog klein. Ik weet nog dat ik honger had en dat zij net Marokkaans brood aan het bakken was. Zij had een grote pot Marokkaanse thee gezet en vroeg wat ik op mijn brood wilde. Ik wilde pindakaas. Ik kreeg een glas zoete muntthee en vers gebakken brood, nog warm, met daarin pindakaas met stukjes noot wat dus ook warm werd. Het was zo ontzettend lekker dat ik het nu nog ‘proef’ als ik eraan terugdenk. ” De Arabische keuken is Mounir met de paplepel ingegoten. Hij wil de kijkers van Grenzeloos Koken graag inspireren de Arabische keuken te ontdekken. Er is in zijn beleving geen persoonlijker manier om iemand te laten blijken dat je diegene heel erg mag dan door voor hem te koken. Erover nadenken wat je wilt koken, de ingrediënten met je eigen kennis en zintuigen uitzoeken en met al je liefde, genegenheid en passie koken voor een dierbare is volgens Mounir het mooiste ter wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *